Battlefield 3 – guide till optimala inställningar

Battlefield 3 är så pass krävande att de flesta av oss får mixtra lite med dess grafikinställningar för att hålla framerate på en tillräckligt hög nivå. Nvidia har nyss postat en detaljerad guide här som går igenom alla inställningar och hur mycket de påverkar prestandan!

Rent allmänt så den första ändringen man bör prova är att slå ifrån Antialiasing Deferred (men låt Antialiasing Post vara kvar på hög). Räcker inte det så prova även att ställa ner Ambient Occlusion osv.

På min gamla bettan med I7-860@3.8GHz, ett HD5870@890 grafikkort och upplösning 1920×1200 så flyter det på förvånansvärt bra med allt ställt på High förutom Antialiasing Deferred och Motion Blur som är helt av. Motion Blur påverkar inte prestandan så mycket utan jag slår av den mest för att få en tydligare bild. Med de inställningarna ligger min FPS på runt 50-70 vid spel på en full 64-spelars karta och enstaka drop under det. Visserligen bör man sikta på att alltid hålla sig över 60 men så länge det känns ok spelmässigt så är jag nöjd.

Men vill man tvunget spela med alla inställningar på Ultra och hög upplösning så krävs det värre doningar, räkna med minst en fyrkärnig processor på över 4 GHz och dubbla GTX 580 grafikkort! Som tur är så ser ju faktiskt grafiken nästan lika bra ut på High så ultra känns inte direkt nödvändigt för min del…

Mät FPS: För att kolla hur ändringarna påverkar så inne i spelet tryck ”§”-knappen för att ta ner konsolen, skriv in: render.drawfps 1 och klicka Enter. Då får man en liten FPS-mätare uppe i högerkanten.

Det här inlägget postades i Spel och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Battlefield 3 – guide till optimala inställningar

  1. marcus skriver:

    jag har kört på ett GTX 560 på ultra de funkar fint fint så du överdrev med dubbla 580. och min prossesor är en i5 fyrakärnig på 2,9 cpu det funkar fint fint!:)

  2. c1975k skriver:

    Till Marcus: Om du kan köra på ultra med ett 560 så ger jag 300kr direkt. Jag kör med ett 560ti 488 core, jag kör i medium. Samt att jag har en 2500k, klockad till 4.5ghz. ALLA kort kan göra i ultra, men är det spelbart, nej. Datorn ska ligga konstant på 60 fps + -> i 1920×1080. Du kan nog köra på low, med 60+, men det är verkligen på gränsen.

  3. Niqn skriver:

    Optimalt för att få mest övertag är ju Low/off på allt utom Mesh som ska vara satt till ultra. Det är bästa inställningen.

  4. Jonas skriver:

    Graphic card: ATI Radeon Hd 5700 Series
    Processor: AMD Athlon II x4 640 Processor – 3.00 GHz

    Kommer inte klara nånting eller? :/

Kommentera

