Windows 7: Skapa en Systemavbildning – spegling av systemdisken

Skulle oturen vara framme och er systemdisk går sönder så är det väldigt skönt att ha en komplett systemavbildning – spegling av den disken att ha som backup. Då kan man enkelt återställa Windows och alla program till en ny hårddisk utan att behöva installera om allt igen. I alla versioner av Windows 7 så medföljer programvara för att skapa en sån avbild.

(Vissa bilder är klickbara för att se full storlek.)

  1. Klicka Start och skriv in säkerhetskopiering i sökfältet:

    Klicka länken som kommer upp så startar Windows 7s Säkerhetskopiering.
  2. Klicka sen länken för Skapa en systemavbildning i vänsterkanten:
  3. Då kommer detta fönster upp:

    Här väljer ni då var kopian av er systemdisk skall sparas någonstans, antingen på en hårddisk, en extern hårddisk eller brännas till ett antal DVD-skivor. Jag väljer min externa USB3-hårddisk och klickar Nästa.
  4. Så kommer nästa ruta upp:

    Här väljer ni vilka enheter – partitioner som skall ingå. Som standard så är de partitioner som krävs för att Windows 7 skall fungera förvalda, oftast C: och en dold partition kallad ”Reserverad av systemet”. Har ni alla program installerade här så räcker det. Tänk på att väljer ni fler enheter så kommer storleken på avbildningen att öka dramatiskt och då måste er nästa disk även kunna rymma dem! Bäst är alltså att bara välja de enheter som finns på systemdisken.
  5. Klicka Nästa så får ni upp en sammanfattning:
  6. Tryck Starta säkerhetskopiering för att skapa systemavbildningen:

    Detta kommer att ta ett tag eftersom det handlar om en ganska stor mängd data som skall kopieras. Har ni i stället valt att bränna till DVD så kommer det att krävas ett antal skivor och ni får byta efter hand.
  7. När kopieringen är klar så kommer följande ruta upp:

    Har ni inte skapat en systemreparationsskiva sen tidigare så gör det nu! Klicka Ja, välj er brännare i listan som kommer upp, sätt i en tom CD och klicka Skapa skiva. Det räcker att göra det här första gången.
    Ni kan även välja att hoppa över och skapa skivan senare.
  8. Då har ni en komplett avbild av er systemdisk!

Använda systemavbildningen:

För att återställa systemet på en ny hårddisk så stoppa i er systemreparationsskiva och starta om datorn via den (kolla eventuellt i BIOS så datorn startar via DVD-läsaren).  Sen får ni välja inställning för språk och klicka på Nästa. Därefter väljer ni att återställa via er sparade systemavbildning ovan.

Har ni ingen systemreparationsskiva så kan ni i stället starta med Windows vanliga installationsskiva och där välja alternativet Reparera datorn efter att man valt språk.

Det här inlägget postades i Dator och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Windows 7: Skapa en Systemavbildning – spegling av systemdisken

  1. Daniel skriver:

    Hej Bengan,

    Skulle behöva din hjälp i några frågor.
    Jag har köpt en ny laptop (asus k55vm) och till den så kom en 5400rpm HD. I windows prestandaklassificering så är hårddisken flaskhalsen.
    Gjorde en systemavbildning i windows7 och lade den på en extern HD. Kutade sedan iväg och köpte en PNY 128Gb SSD och med en image av windows7 så använde jag microsofts eget verktyg ”windows 7 USB/DVD tool för att göra en installationsDVD med windows7 på.

    Det jag funderar på är sedan:
    1. Kan jag lägga in skivan i DVD-spelaren och sedan välja ”reparera windows” och hänvisa installationsprogrammet till systemavbildningen som ligger på en extrern HD?
    2. Skall jag installera windows7 rakt av och sedan reparera via systemavbildningen för att slippa installera om alla programm och antivirus och hela baletten?

    Vad är enklast för en lekman som jag? Datorn är ny och jag har bara installerat nyttoprogram som antivirus, malware, office och sådana prog. Storleken på systemavbildningen är på 60Gb.

    mvh /Daniel

  2. Michael skriver:

    Först vill jag tack för en lättförstått blogginlägg.

    Min fråga är nu. Jag har en sony lap och den har som alla datorer idag en gömd partition för återställning av systemet. Jag vill uppgradera min dator med en ssd disk och undrar hur jag gör för att få med den partitionen i en systemavbildning.

    Eller ska man blåsa rent och köra en ren Windows kopia och i så fall hur gör man så att alla specialknappar fungerar?

  3. Michael skriver:

    Hej nu är det jag igen.

    Jag har nu installerat allt som jag vill ha det på min nya Samsung SSD disk och gjort en systemavbildning så som du vägleder. Allt funkar jättebra till man kommer till att skapa en systemåterställningsskiva. Jag får ett felmeddelande felaktig parameter (0x80070057)

    Har googlat lite och hittar att man har haft strul med det men inte i det samanhanget.

    Har du någon ide om vad det kan vara?

Kommentera

