Windows 7 – se över Energialternativen

Efter installation så är Windows 7 inställd för att ge en lagom balans mellan prestanda och energiåtgång. Detta innebär dock en del nackdelar för en stationär dator, bland annat så kommer hårddiskarna att stanna efter 20 minuters inaktivitet o måste sen varva upp igen före användning.

OBS: Mina val nedan är alltså anpassade för en stationär dator! För en Laptop på batteridrift så vill man antagligen spara så mycket ström som möjligt.

Se över alternativen för energispar:

  1. Öppna Kontrollpanelen och klicka Energialternativ:
  2. Vill man ha max prestanda så väljer man här så klart Hög Prestanda läget men då kommer man inte att spara någon ström eller värme på att moderna processorer klockas ner/upp efter behov m.m. så jag föredrar att ha kvar valet Balanserat.
  3. Vilket ni än väljer så klicka sen Ändra schemainställningar så kommer nästa meny upp:
  4. Här väljer man när skärmen skall helt slås av. Eftersom skärmar i allmänhet inte gillar att slås av/på för ofta så har jag ställt in skärmsläckaren att gå in efter 10 minuter och skärmen att slås av efter 2 timmar. Det är bara en säkerhet ifall man lämnar datorn en längre stund och glömmer att slå ifrån skärmen. Annars gör jag det manuellt på skärmens strömbrytare. Strömsparläge tycker jag är onödigt på en stationär dator, när den inte skall användas mer resten av dan så slår jag helt enkelt av den.
  5. Klicka sen Ändra avancerade inställningar så kommer fönstret Energialternativ upp:
  6. Här finns ett antal alternativ att kolla över men den mest intressanta att ändra är så att hårddiskarna aldrig slås av, så sätt värdet där till 0 minuter. När allt är kollat så klicka OK och stäng fönstren.
  7. Sen kan det då även vara lämpligt att se över inställningen för skärmsläckaren. Högerklicka skrivbordet och välj Anpassa. Klicka sen Skärmsläckare nere i högra hörnet så kommer denna ruta upp:
  8. 10 minuter tycker jag är lagom att vänta innan den slås till. Här kör jag med släckaren Foton och väljer under dess inställningar en mapp med trevliga bilder i. Varför inte några av mina bakgrundsbilder.
Det här inlägget postades i Dator och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Windows 7 – se över Energialternativen

  1. Adolf skriver:

    Verkar korkat bloggat.. Varför skulle man inte vilja ha hårddiskarna avstängda?? Jag har t.ex. 5 hårddiskar varav min ena 2 tb hårddisk enbart innehåller film. Den används bara när jag kollar på film och då är det perfekt att den inte står och drar ström när den inte används…..

    • benganrocks skriver:

      Korkat bloggat? Tja, ungefär lika korkat som din kommentar då…

      Det här beror så klart helt och hållet på HUR man använder datorn och var och en får ju själva avgöra vilken inställning som passar dem bäst.

      Jag lagrar mina filmer på en separat filserver och tycker det är väldigt irriterande att behöva vänta på att mina 3 hårddiskar på huvuddatorn skall varva upp. Dessutom så kan det rent av slita mer på hårddiskarna om de ofta måste varva upp/ner i stället för att konstant rotera. Så för system där diskarna ändå används ofta är det absolut bättre att ha de tillslagna hela tiden.

Kommentera

