Kontrollera er antivirus-scanners funktion

För att vara säker på att er installerade antivirus verkligen fungerar och upptäcker virus så gå till EICAR och ladda hem deras testvirus. Scrolla ner på sidan och välj att ladda hem filen eicar.com. Om er virusscanner är aktiv så bör den direkt reagera på att filen innehåller ett virus och blockera den från att sparas eller öppnas.

Eicar.com är naturligtvis inget riktigt virus utan endast en testfil som antivirus-makarna kommit överens om att ha som standard. Det är alltså ingen risk att göra testet!

Jag har nu lagt till denna text till min undersida om Säker dator.

På tal om antivirus så bytte jag nu ifrån AVG Free till Avira AntiVir Free även på min nyaste maskin, så nu kör vi Avira på alla datorer här hemma. Tycker AVG har tyngts ner med en massa onödigt skit på senare tid.

Det här inlägget postades i Dator och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kontrollera er antivirus-scanners funktion

  1. IMGHACK.se skriver:

    Bra skrivet, jag gillar Avast Pro. Mycket smidigt och bra.

    • benganrocks skriver:

      Tack!

      Har lagt till Avast då till min lilla lista. Det finns ju väldigt många program att välja på men tänkte hålla mig till dem man vet eller fått tips om funkar bra.

Kommentera

