Bengans nästan nya i7 dator

I våras satte jag ihop en ny dator och nu ett halvår senare kan det ju vara trevligt att skriva lite om hur den funkat. Använde dessa delar:

Cooler Master ATCS 840
ATCS 840 är en bjässe i aluminium.

  • Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart Fläktar: 1x 230mm Front, 2x 230mm Topp, 1x 120mm Bak (plus en extra Scythe 120mm Gentle Typhoon i botten för bättre in/ut balans på luften)
  • ASUS P7P55D-E PRO, P55, Socket-1156 DDR3, SATA 6Gb/s, USB3.0, ATX, GbLAN, Firewire, eSATA, PCI-Ex(2.0)x16
  • Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB (överklockad till 3.80GHz)
  • Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kylare (tempstyrd via moderkortet)
  • Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP
  • XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort
  • Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular nätdel
  • WD VelociRaptor 150GB 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB (system och speldisk)
  • Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache (fillagring)
  • Western Digital Caviar® GreenPower™ 2TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache (fillagring)
  • Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA
  • Hauppauge! WinTV-HVR1700, Hybrid Card, PCI-Express 1x, Analog& DVB-T
  • Microsoft Windows 7 Home Premium SE OEM, 64bit
  • Arctic Cooling MX-3 kylpasta
  • be quiet! Ljuddämpningskit för Fulltower, Svart
  • Samsung 24″ LCD Syncmaster 2443BW, 1920×1200, VGA/DVI, 20000:1, 5ms

Med facit i hand så får jag säga att jag är mycket nöjd. Intels i7 processor tål en hel del överklockning och med min billiga luftkylare så är det inga problem att köra den i 3.8 GHz (200×19 och 1.28 Volt i Vcore ). Har då fortfarande speedstepping tillslaget så processorn klockas ner/upp efter behov och även Hyperthreading är till. Funkar stabilt i 100% belastning med 8 trådar i Prime95. Minnet körs i 1600MHz och 1.65 Volt.

Efter ett tag så monterade jag om kylaren Cooler Master Hyper 212 Plus med MX-3 kylpasta, det sänkte maxtempen med ca. 6 grader jämfört med pastan som följde med kylaren! Fläkten tempstyrs via moderkortet och varierar mellan 700-2000 RPM. Vid låg CPU-belastning så är den näst intill ljudlös men blåser på bra vid 100%.

Moderkortet valde jag för att det har både USB3.0 & SATA 6Gb/s, kan vara bra att ha framöver. Asus har gjort en smart lösning för dessa så man kan köra med full hastighet på båda. Har alltid gillat Asus Bios med och känner mig hemma med deras moderkort.

Lådan Cooler Master ATCS 840 är stor, mycket stor… Bred, hög och djup, stor helt enkelt! Det trevliga är att den är utrustad med tre stycken 230 mm fläktar och en 120mm. Större fläktar = flyttar mer luft vid lägre varv = tystare. Sen kompletterade jag med en extra Scythe 120mm Gentle Typhoon i botten för bättre in/ut balans på luften. Den styrs via moderkortet och går normalt ljudlöst på 1100 varv men kan öka vid behov (ökar bara om man belastar fullt i Prime95 eller videokomprimering). En annan trevlig sak med lådan är de dammfilter som medföljer till alla insugsfläktarna, inklusive den extra i botten och för nätaggregatet.

Grafikkortet med Radeon HD 5870 är jag också väldigt nöjd med, man kan spela med allt inställt på max och upplösning 1920×1200 utan problem. Den klarar även att överklockas till 900MHz utan problem, men hittills har jag inte haft någon direkt orsak till att göra det. Så jag kör med originalklock istället, går svalare då.

Windows 7 Home Premium 64bit trivs jag bra med! Har faktiskt inte haft några som helst problem så här långt och det känns både stabilare och bättre än XP! Home Premium versionen saknar egentligen ingenting och jag ser ingen anledning att slänga ut mer pengar på Pro eller Ultimate. Det omtalade ”XP läget” som de dyrare varianterna har är inget som jag behövt till mina program o spel. Däremot så är ju 64bit ett måste när man bygger nytt!

Framöver kan det ju vara trevligt att komplettera med en SSD-disk för system/spel men jag avvaktar nog nån generation till. Då kan man förhoppningsvis få tag på billigare SSD med fullt stöd för SATA 6Gb/s.

Det här inlägget postades i Dator och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bengans nästan nya i7 dator

  1. Ping: Håll koll på era prylars elförbrukning | Bengans Blogg

Kommentera

